Jak napisać ogłoszenie o pracę, gdy w firmie pilnie potrzeba rąk do pracy? Zobacz kilka cennych wskazówek, dzięki którym Twoja oferta będzie przyciągać kandydatów.
Jak napisać ogłoszenie o pracę – krótki i czytelny nagłówek
Zacznijmy od kwestii technicznej: liczba znaków w tytule ogłoszenia nie powinna przekraczać 35 znaków, czyli mniej więcej 5 słów. W tak krótkim nagłówku bardzo istotne będzie dobranie jasnych i czytelnych sformułowań zamiast skomplikowanych czy niepotrzebnych szczegółów opisujących dane stanowisko pracy.
Chcąc napisać dobre ogłoszenie, sprawdźmy, jakich słów w wyszukiwaniu ofert pracy najczęściej używają potencjalni kandydaci.
Dobrze napisane ogłoszenie – treść
Tu również warto pamiętać o tym, jaka jest optymalna długość całego ogłoszenia. Specjaliści polecają, by zmieścić się w około 2000 znaków, co daje mniej więcej 325 słów – takie właśnie oferty cieszą się o 30% większym zainteresowaniem niż pozostałe.
Nasza oferta pracy powinna zaczynać się od krótkiego wstępu, w którym udzielimy najważniejszych informacji na temat swojej firmy i profilu jej działalności. Jednak kluczowe znaczenie mają inne elementy. Poświęćmy im więcej swojej uwagi:
Dokładny opis stanowiska
Warto w tym miejscu wymienić kilka głównych zadań i wyzwań, których będzie się wymagać od potencjalnego pracownika. Najlepiej przedstawić je w sposób jak najbardziej obrazowy, unikać natomiast wyrażeń takich, jak „praca pod presją czasu”, czy „podejmowanie decyzji w warunkach stresowych”, które mogą wielu zniechęcić już na starcie. Duża liczba szczegółów natomiast przyciągnie właściwych kandydatów, a nam zaoszczędzi czas na wertowanie nieadekwatnych CV.
Wymagania wobec kandydata
Liczba obowiązków na danym stanowisku może być tak duża, że nie warto umieszczać ich wszystkich w ofercie. Dobrze jest więc najpierw zastanowić się, które z nich są dla nas najważniejsze, co pozwoli na znalezienie pracowników najlepiej odpowiadających potrzebom firmy. Wśród swoich wymagań warto uwzględnić zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie, wszystkie w rozsądnej ilości.
Korzyści dla pracownika
Żeby naszą ofertę można była uznać za skuteczne ogłoszenie, nie możemy jej opierać wyłącznie na wymaganiach i oczekiwaniach. Powinna zawierać także informacje o korzyściach dla aplikującego. Warto na przykład stworzyć listę benefitów, uwzględniając potencjalny potrzeby na danym stanowisku. Najlepiej by była ona różnorodna i zawierała na przykład ubezpieczenie grupowe, kartę multisport, dofinansowanie posiłków, zwrot kosztów przejazdu, skrócone godziny pracy w piątki czy darmowe narzędzia pracy takie jak samochód i telefon służbowy. Dla młodszego pokolenia ważna będzie także możliwość pracy zdalnej, rozwój zawodowy, podnoszenie kwalifikacji i jasna ścieżka awansu.
Przedział wynagrodzenia
Jeśli właśnie poszukujesz pracownika, możesz nie być do końca pewny, czy zamieścić ogłoszenie z jawnym wynagrodzeniem, czy nie. Jest to nadal kwestią sporną, dlatego należy uwzględnić przede wszystkim specyfikę stanowiska. Najbezpieczniejszym wyborem często są ujawnione widełki wynagrodzenia. Wyglądają one dużo lepiej niż zwykłe sformułowanie „atrakcyjne wynagrodzenie”. Podanie widełek usprawnia też proces rekrutacji i robi dobre wrażenie na kandydatach.
Profesjonalne przygotowanie ogłoszenia – inne szczegóły
W skutecznym poszukiwaniu pracownika pomoże nam pamiętanie o jeszcze kilku szczegółach. Są nimi:
- Dane kontaktowe. Powinny zawierać adres mailowy, adres siedziby, numer telefonu oraz imię i nazwisko osoby kontaktowej;
- Warunki zatrudnienia, czyli informację o tym, na jakiej umowie jesteśmy gotowi zatrudnić pracownika (zdecydowaną przewagę mają obecnie firmy oferujące pracę na etat);
- Język ogłoszenia. Choć wiele branż posługuje się językiem wewnętrznym (korporacyjnym), nie najlepiej wygląda on w treści ogłoszenia, a nawet może on odstraszać. Przyciąga za to prostota, otwartość i chwytliwy slogan;
- Wygląd oferty pracy. Dużo lepiej przez kandydatów odbierane jest wypunktowanie i treść podzielona na akapity niż zwarta ściana tekstu. Warto również pokusić się o dodanie elementu graficznego np. logo firmy czy zdjęcia zespołu;
- Na samym końcu warto wspomnieć, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami (jeśli nie chcemy odpowiadać wszystkim).